کد مطلب:1610 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

معنای یائسه در مساله ( 2457 ) گذشت


2514- اگـر بـا زنـی كـه از خـون حـیض و نفاس پاك است نزدیكی كند و در همان پاكی طلاقش دهد , چـنـانـچه بعد معلوم شود كه موقع طلاق آبستن بوده , آن طلاق باطل است هر چند احتیاط مستحب آن است كه دوباره او را طلاق دهد.



2515- اگـر با زنی كه از خون حیض و نفاس پاك است نزدیكی كند و سپس از او جدا شود , مثلا مسافرت نـماید , چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد , و نتواند از حالش اطلاع پیدا كند , باید به قدری كه زن بعد از آن پاكی خون می بیند و دوباره پاك می شود , صبر كند.



و احتیاط واجب آن است كه آن مدت كمتر از یك ماه نباشد.



2516- اگـر مرد بخواهد زن خود را كه به واسطه اصل خلقت یا مرضی حیض نمی بیند , و زنهای مانند او حـیض می بیند , طلاق دهد , باید از وقتی كه با او نزدیكی كرده تا سه ماه از نزدیكی با او خودداری نماید و بعد او را طلاق دهد.



2517- طلاق باید به صیغه عربی صحیح و به كلمه طالق خوانده شود , و دو مرد عادل آن را بشنوند و اگر خود شوهر بخواهد صیغه طلاق را بخواند و اسم زن او مثلا فاطمه باشد , باید بگوید : زوجتی فاطمه طالق یعنی زن من فاطمه رها است و اگر دیگری را وكیل كند آن وكیل باید بگوید : زوجة موكلی فاطمه طالق و در صورتی كه زن معین باشد ذكر نام او لازم نیست و چنانچه مرد نتواند طلاق را به صیغه عربی بیاورد و یا وكیل بگیرد به هر لفظی كه مرادف صیغه عربی آن است از هر لغتی باشد می تواند طلاق دهد.



2518- زنـی كه صیغه شده , مثلا یك ماهه یا یك ساله او را عقد كرده اند طلاق ندارد و رها شدن او به این اسـت كه مدتش تمام شود , یا مرد مدت او را به او ببخشد به این ترتیب كه بگوید : مدت را به تو بخشیدم و شاهد گرفتن و پاك بودن زن از حیض لازم نیست .